12 Ocak 2008 Cumartesi

Çankaya’nın dönüşümü!

Çankaya’nın dönüşümü!

İSMAİL CEM ÖZKAN - Çankaya bildiğimiz gibi yeni sahibini içinde barındırıyor, doğal olarak da yeni sahibine uygun dönüşüm yaşaması.

Bildiğimiz gibi Çankaya’nın ilk sahibi ermeni bir ticaret adamıymış. Ondan para karşılığı satın alındığı söyleniyor. Çünkü ilk sahibi ermeni tehciri sırasına göç etmek zorunda kalmış, o yüzden bu köşk boşmuş. Şimdi varisleri nerede yaşıyor bilinmiyor. (ama Türk Tarih Kurumu başkanı bunu iyi bilir nerede olduğunu, şimdi belki Kürt alevi olarak bu ülke topraklarında yaşıyor olabilir! Tarihçilerimiz her şeyi çok iyi bilirler ve ne söyledilerse doğrudur! )

Ben o kadar gidip geldim Çankaya’ya ama çan görmedim. Köşkün girişine büyük bir çan heykel konulmuş olsaydı ve üzerine tarihçesi yazılsaydı diye düşündüm zaman zaman. Ama belki o Çankaya’daki köşkün el değiştirdiği süreç göz önüne alınırsa, silah olarak kullanılmak üzere çan eritilmiş olabilir. Çankaya bugünlerde yeni sahibine doğru dönüşümünü sürdürüyor. İlk alındığında küçük bir yapı olan bu yer, zaman içinde dünya çapında ünlü mimarlarında el attığı ve geliştirdiği büyük bir komplekse dönüşmüş durumdadır. İlk yapanın hayal edemeyeceği kadar değişmiştir. Bir ihtiyaç olarak alınan yer, şimdilerde bir sembol olmuştur.

Cumhurbaşkanlığı gazetelerden izlediğim kadarı ile adının dışında her türlü alışkanlıkların değişeceği izlenimi elde ettim. Yasaklılar oraya girme hakkını elde ederken, yeni yasaklılar ya da protestocular oraya gitmeme kararı vermiş durumdadır, bakalım bu gitmeme durumu davetiye geldiğinde nasıl bir dönüşüm izleyeceği merak konusudur. Her dönemde yasaklılar olmuştur, tıpkı yasaklayanlar olduğu gibi.

Cumhurbaşkanın yetkileri budanacağına dair söylemleri yıllardır duymaktayız, bu konuda meclis çatısı altında çalışmaların yapılacağı kulaktan kulağa fısıldadı, fakat esas değişikliğin adı konusunda yapılacağını düşünüyorum, çünkü Çankaya isimi yeni duruma uygun değildir! Çünkü ılımlı İslam söylemi artık söylem olmaktan çıkmıştır! Ülkemizi sembolize eden yerin isimi de değişmesi gereklidir diye düşünüyorum, çünkü değişimin en son halkası sembollerin yeniden belirlenmesi olur. O halde benim düşünceme göre ‘çan’ kelimesini kaldırıp İslam’ın sembolü olan ezanı oraya ekleyelim! Kısaca Çankaya yerine Ezankaya diyelim!

Ezankaya isimi sanırım kısa bir sürede tutar, çünkü çan bildiğiniz gibi Hıristiyanlığı sembolize eder! Ülkemizi baştan aşağıya yeniden yapılandırırken bu ayrıntı sanırım gözden kaçmayacaktır! Ülkemizde olmaz olmaz demeyin, her şey olabilir, isimler değiştirmeye alışık bir milletiz, yakında değişmesi imkanı yok dediğimiz şeylerin nasıl zaman içinde değiştiğine şahit olduk!

Gelecek günlerde isim değiştirme uzamanı olan Gökçek Çankaya ilçesinin ismini değiştirilmesi için şehir meclisine bir öneri verebilir mi diye merak ediyorum! Çünkü o leb demeden leblebiyi anlayacak kadar zeki ve akıllı biridir, bu öneriyi en kısa zamanda yapar diye düşünmekteyim.

7 Eylül 2007

Hiç yorum yok: