Liberal cemaat
oluştu!
İnsanlar neden bir cemaat üyesi olur? Bu cemaat adı; ister
parti, ister dernek, ister sendika ister başka şey, sonuçta insanlar bir arada
olmasının bir çıkarsal ilişkisi vardır ve adına cemaat denir!
Cemaat denilince akla ilk olarak dini birlikler gelir, bir
amaç uğruna şekilselliğin önde olduğu ibadet etme birlikleri ve yerleridir. Cemaatler
içerikten daha çok şekilcidir, o yüzden cemaatleri bir birinden ayıran şeyler
içeriğinden daha çok şekline göre ayırabilirsiniz. Kişinin kılık kıyafetinden,
duruşundan, seçtiği sözcüklerin yapısından o kişinin hangi cemaat üyesi
olduğuna karar verebilirsiniz. Bizler şekle çok önem verdiğimiz için genelde
bir cemaat üyesiyiz ya da cemaat yakınında yer alırız, onlar gibi davranır, onlar
gibi düşünür ama gerek olduğunda onlardan ayrı olduğumuza önem ile vurgularız.
Bizim üye olduğumuz her hangi kitle örgütü tıpkı dini cemaat
gibidir, bağlandın mı ona sonuna kadar bağlanırız ve ‘oradan dışarıya çıkarsak
sudan çıkmış balık gibi’ oluruz, ‘karada tek başına çırpınan balık’. Bu konuda
çok örnek yaşanmıştır, yaşanmamışsa da kulaktan kulağa gelen bir korku vardır
ve o korku yüzünden cemaat ilişkilerimizi ve duruşumuzu kolay kolay değiştiremeyiz.
Cemaat ilişkisi çıkar üzerine oturur ve çıkarların olduğu
sürece orada oluruz, bu çıkarın manevi yönü bazen maddi yönünden daha önemli
olabilir ama yaşadığımız dönemde maddi yönü daha ağır basmaktadır.
Cemaat üyeliğinin nimetini zor günlerde anlarız, zor
günlerin dışında daha çok bireysel takılır, gününü gün eden ‘cırcır böceği’
gibi sağa sola gider türküler çığırırız! Zor gün geldiğinde kapıya (kara kış
düşünce yeryüzüne, cırcır böceği karıncanın kapısına dayanır!) sığınacak yer
ararız ve bize kapıyı açanın cemaat düşüncesini hemen kabul eder ve güzel günlerde
söylediğimiz her sözü, davranışı unutabiliriz.
Cemaat üyesi olanın cemaatte kalıp kalmamasını cemaat
yönetimi belirler…Cemaat yönetimi kendisine muhalif olanı hemen dışarıya
bırakabilir, o yüzden cemaat içinde ‘kesinlikle’ farklı sesler olmasına izin
verilmez, sınırsız ‘biat kültürü’ cemaat için vazgeçilmezdir, biat etmeyen ve sınırlarını
koruyamayan biri adı ne olursa olsun cemaat dışında olması kaçınılmazdır.
Cemaat üyesi gerekli ilgi ve hoşgörüyü göremezse, çıkarlarına
uygun bir ilişki içinde değilse o cemaat içinden bir bahane bulur ve ayrılır.
Cemaat içinde kalmak mı, gitmez ki sorunu bireyselliğin ve
maddi çıkarların bu kadar global olduğu zaman dilimi içinde ayrılık ve biatten
vazgeçme daha kolaydır, çünkü biat etmeye alışmış biri başka bir cemaat içinde
hemen uyum sağlayabilecek kişiliksel yapıya sahiptir. Cemaat ilişkisinde olanın
ilkesi olmaz, verilen görev neyse onu yerine getirendir.
Birey ve ilkeli insan sayısı bu toplum içinde bir parmak
sayısı kadardır ve bir çok insan bu parmaklardan biri olduğunu söyler ama biat kültürünü
cemaat içinde iktidar lehinde kullanandır…
Her dönem biat edeceği yeri bilen ve sürekli kıble
değiştirenler bu ülkede en çok söz söyleyenlerdir ve onlar için cemaat
değiştirilmesi gereken çıkarsal birliklerdir ve çıkarına göre cemaatlere üye
olup ayrılandır. Bunların oluşturmuş olduğu adı konulmamış bir cemaatleri
vardır ve birbirlerini överler ve birbirlerin sözlerini sürekli gündemde
kalması için tekrarlayanlardır. Bu sayede şanı, ünü olanlar bir de profesörlük
almışlarsa YÖK’ten “sırtlarının yere gelemeyeceğine” inanırlar ve sürekli kıble
değiştirmeye devam ederler. Olan ve olma olasılılığı olan erk sahibinin
ihtiyacına göre cümle kurarlar ve duruş noktasını değiştirirler… Var olan
cemaat yapısının alternatifi olan bu cemaat ilişkisi bu global liberal
ekonomiye uygun liberallerden oluşur.
Bu yeni cemaat ilişkisi şimdilerde klasikleşmiş cemaat
ilişkilerinin içinde bir virüs gibi girmekte ve cemaatin alışılmış biat kültürünün
parçalanmasına ve popülerleşmesine olanak sağlamakta ve klasik cemaat
ilişkisinde olan liderler bu popüler kültürden zevk almalarına ve daha çok
medya da gözükmek için kendi ve yandaş medyasını yarattığı süreci yaşamaktayız. Liberal cemaat
üyeleri her girdiği cemaatin rengini alırken, kendi renklerini de bu yeni
cemaat ilişkisine katmakta ve var olan ilişkilerin muğlaklaşmasına olanak
tanımaktadır. Muğlaklığın olduğu yerde yuvarlak cümleler kurarak ve sürekli
duruş noktasını değiştirerek her anlama gelecek cümleler kuran liberaller,
muhafazakar yapılar içinde yaşam alanı bulmakta zorlanmamakta ve onların maddi
gücünden kendi çıkarları için yararlanmaktadırlar.
Çıkarına göre cemaat ilişkisi kuran bu yeni liberal cemaat
üyeleri her bir farklı cemaat içinde olmasına rağmen, ortak bir cemaat ilişkisi
içinde bir arada olmayı sürdürürler… Bu yeni cemaat ilişkisi var olan tüm
anlayışların yok olmasına ve yaratılmış tüm değerlerin altının boşalması için
ortam hazırlarlar…
Bu yeni cemaat ilişkisi 12 Eylül’den beri oluşma sürecini
tamamlamış gibi gözüküyor…
Bugün sol ve sağ demokratik kitle örgütleri içinde yeni
cemaat ilişkisini koruyan bireyleri görmek şaşırtıcı olmasa gerek… Liberal
bireyin ilkesi olmaz, erk sahibinin çıkarına göre söz söylerken, o sözün birden
fazla anlam içermesine dikkat eder, çünkü kıble değiştirdiğinde geçmişini
savunmak ve yeni anlamlar yükleyebilmesi için önemlidir. Liberal kişiler yeni
liberal cemaatin görünmez üyeleridir ve üyeliklerini lüks kutlamalarda teyit
ederler. Genelde erk sahibinin verdiği davetlerde kendilerini gösterirler veya
temsilcilerini gönderirler.
İsmail Cem Özkan
http://www.galatagazete.com/o/index.php/gorus/6118-liberal-cemaat-olutu.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder