17 Kasım 2012 Cumartesi

Liberal cemaat oluştu!


Liberal cemaat oluştu!
İnsanlar neden bir cemaat üyesi olur? Bu cemaat adı; ister parti, ister dernek, ister sendika ister başka şey, sonuçta insanlar bir arada olmasının bir çıkarsal ilişkisi vardır ve adına cemaat denir!
Cemaat denilince akla ilk olarak dini birlikler gelir, bir amaç uğruna şekilselliğin önde olduğu ibadet etme birlikleri ve yerleridir. Cemaatler içerikten daha çok şekilcidir, o yüzden cemaatleri bir birinden ayıran şeyler içeriğinden daha çok şekline göre ayırabilirsiniz. Kişinin kılık kıyafetinden, duruşundan, seçtiği sözcüklerin yapısından o kişinin hangi cemaat üyesi olduğuna karar verebilirsiniz. Bizler şekle çok önem verdiğimiz için genelde bir cemaat üyesiyiz ya da cemaat yakınında yer alırız, onlar gibi davranır, onlar gibi düşünür ama gerek olduğunda onlardan ayrı olduğumuza önem ile vurgularız.
Bizim üye olduğumuz her hangi kitle örgütü tıpkı dini cemaat gibidir, bağlandın mı ona sonuna kadar bağlanırız ve ‘oradan dışarıya çıkarsak sudan çıkmış balık gibi’ oluruz, ‘karada tek başına çırpınan balık’. Bu konuda çok örnek yaşanmıştır, yaşanmamışsa da kulaktan kulağa gelen bir korku vardır ve o korku yüzünden cemaat ilişkilerimizi ve duruşumuzu kolay kolay değiştiremeyiz.
Cemaat ilişkisi çıkar üzerine oturur ve çıkarların olduğu sürece orada oluruz, bu çıkarın manevi yönü bazen maddi yönünden daha önemli olabilir ama yaşadığımız dönemde maddi yönü daha ağır basmaktadır.
Cemaat üyeliğinin nimetini zor günlerde anlarız, zor günlerin dışında daha çok bireysel takılır, gününü gün eden ‘cırcır böceği’ gibi sağa sola gider türküler çığırırız! Zor gün geldiğinde kapıya (kara kış düşünce yeryüzüne, cırcır böceği karıncanın kapısına dayanır!) sığınacak yer ararız ve bize kapıyı açanın cemaat düşüncesini hemen kabul eder ve güzel günlerde söylediğimiz her sözü, davranışı unutabiliriz.
Cemaat üyesi olanın cemaatte kalıp kalmamasını cemaat yönetimi belirler…Cemaat yönetimi kendisine muhalif olanı hemen dışarıya bırakabilir, o yüzden cemaat içinde ‘kesinlikle’ farklı sesler olmasına izin verilmez, sınırsız ‘biat kültürü’ cemaat için vazgeçilmezdir, biat etmeyen ve sınırlarını koruyamayan biri adı ne olursa olsun cemaat dışında olması kaçınılmazdır.
Cemaat üyesi gerekli ilgi ve hoşgörüyü göremezse, çıkarlarına uygun bir ilişki içinde değilse o cemaat içinden bir bahane bulur ve ayrılır.
Cemaat içinde kalmak mı, gitmez ki sorunu bireyselliğin ve maddi çıkarların bu kadar global olduğu zaman dilimi içinde ayrılık ve biatten vazgeçme daha kolaydır, çünkü biat etmeye alışmış biri başka bir cemaat içinde hemen uyum sağlayabilecek kişiliksel yapıya sahiptir. Cemaat ilişkisinde olanın ilkesi olmaz, verilen görev neyse onu yerine getirendir.
Birey ve ilkeli insan sayısı bu toplum içinde bir parmak sayısı kadardır ve bir çok insan bu parmaklardan biri olduğunu söyler ama biat kültürünü cemaat içinde iktidar lehinde kullanandır…
Her dönem biat edeceği yeri bilen ve sürekli kıble değiştirenler bu ülkede en çok söz söyleyenlerdir ve onlar için cemaat değiştirilmesi gereken çıkarsal birliklerdir ve çıkarına göre cemaatlere üye olup ayrılandır. Bunların oluşturmuş olduğu adı konulmamış bir cemaatleri vardır ve birbirlerini överler ve birbirlerin sözlerini sürekli gündemde kalması için tekrarlayanlardır. Bu sayede şanı, ünü olanlar bir de profesörlük almışlarsa YÖK’ten “sırtlarının yere gelemeyeceğine” inanırlar ve sürekli kıble değiştirmeye devam ederler. Olan ve olma olasılılığı olan erk sahibinin ihtiyacına göre cümle kurarlar ve duruş noktasını değiştirirler… Var olan cemaat yapısının alternatifi olan bu cemaat ilişkisi bu global liberal ekonomiye uygun liberallerden oluşur.
Bu yeni cemaat ilişkisi şimdilerde klasikleşmiş cemaat ilişkilerinin içinde bir virüs gibi girmekte ve cemaatin alışılmış biat kültürünün parçalanmasına ve popülerleşmesine olanak sağlamakta ve klasik cemaat ilişkisinde olan liderler bu popüler kültürden zevk almalarına ve daha çok medya da gözükmek için kendi ve yandaş medyasını  yarattığı süreci yaşamaktayız. Liberal cemaat üyeleri her girdiği cemaatin rengini alırken, kendi renklerini de bu yeni cemaat ilişkisine katmakta ve var olan ilişkilerin muğlaklaşmasına olanak tanımaktadır. Muğlaklığın olduğu yerde yuvarlak cümleler kurarak ve sürekli duruş noktasını değiştirerek her anlama gelecek cümleler kuran liberaller, muhafazakar yapılar içinde yaşam alanı bulmakta zorlanmamakta ve onların maddi gücünden kendi çıkarları için yararlanmaktadırlar.
Çıkarına göre cemaat ilişkisi kuran bu yeni liberal cemaat üyeleri her bir farklı cemaat içinde olmasına rağmen, ortak bir cemaat ilişkisi içinde bir arada olmayı sürdürürler… Bu yeni cemaat ilişkisi var olan tüm anlayışların yok olmasına ve yaratılmış tüm değerlerin altının boşalması için ortam hazırlarlar…
Bu yeni cemaat ilişkisi 12 Eylül’den beri oluşma sürecini tamamlamış gibi gözüküyor…
Bugün sol ve sağ demokratik kitle örgütleri içinde yeni cemaat ilişkisini koruyan bireyleri görmek şaşırtıcı olmasa gerek… Liberal bireyin ilkesi olmaz, erk sahibinin çıkarına göre söz söylerken, o sözün birden fazla anlam içermesine dikkat eder, çünkü kıble değiştirdiğinde geçmişini savunmak ve yeni anlamlar yükleyebilmesi için önemlidir. Liberal kişiler yeni liberal cemaatin görünmez üyeleridir ve üyeliklerini lüks kutlamalarda teyit ederler. Genelde erk sahibinin verdiği davetlerde kendilerini gösterirler veya temsilcilerini gönderirler.
İsmail Cem Özkan
http://www.galatagazete.com/o/index.php/gorus/6118-liberal-cemaat-olutu.html

Hiç yorum yok: