20 Ocak 2008 Pazar

İnşaatlarda neler kullanılır?

İnşaatlarda neler kullanılır?

İlk aklınıza geleni yazın deseler ne yazardınız? Ben hemen vinç derdim! Çünkü başımı ne tarafa dönsem büyük vinçler ile karşılaşırım. Küçük inşaatlardan vazgeçip, gökdelenler şehirlerin orta yerinde yükselmeye başlayınca, vinçlerde şehir görüntüsünün vazgeçilmezi oldu.

Belki gelişmenin sembolüdür, vinçler! Bir ülkede inşaat ne kadar çoksa o kadar gelişiyor diye okumuştum bir yerlerde. İnşaat sektörü ve ülkede ki gelişme. İki bağımsız kavramlar iç içe geçebiliyor zaman zaman.

Gazete sayfalarında vinçleri gördüm bugün. Sayfa içindeki vinçler bir tarihi anıt gibi durmaktadır, belki de modern sanat yapıtı gibi. Bir gece yarısı çekilmiş, kar yağmakta dışarıda. Kar altında vinçler ve inşaatın aydınlatma ışıkları altında romantik görüntüler.

Fotoğrafın nerede çekildiğine baktım, İran! Vinçlere bakarken, yıllar öncesi Türkiye’ye sığınan İranlılar geldi aklıma. Onları İran’a geri teslim etmişti o zamanın hükümeti. İltica için bir gerekçeleri yoktu. İran onları istiyordu, bizde doğal gaz! İyi komşuluk ilişkileri gereği onları teslim ettik ve sınırın hemen öteki tarafında vinçler bekliyordu. Bir süre sonra duydum ki, o gidenler vinçlerin uçlarında cansız vücutları asılıydı. Fotoğraflarını bugünkü gazetede gördüm! İran’da vinç demek, inşaat değil, darağacı demektir!

Nice fidanlar asılmıştır, nice güzeller o vinçlerin ucunda can vermiştir?

Vinçler inşaat arasında direkt bir bağlantı kurulabilir, fakat İran’da inşaattan önce ölüm ile bağlantı kuruluyor. Bir İran vatandaşı vinci gördüğünde saklanacak yer arıyordur, acaba neden geldi mahallemize diyerek. Kimse orada büyük binaların yükseleceğini düşünmez, vinç çünkü o ülkede başka anlama bürünmüştür. Korku cumhuriyeti, kar altında cinayet işlemeye devam ediyor.

Dışarıda kar yağıyor, inceden. Kar altında vinçler çalışıyor. Bir sağa bir sola doğru hareket halinde. Bizde bina yapımında kullanılıyor, İran’da can almada. Bilim adamları bir aleti yaparken hedefledikleri amaçlar dışında da aletlerinin kullanılacağını düşünmüş olsalardı, acaba o aracı geliştirirler miydi?

İran’da inşaatlarda ne kullanılır?

3.1.2008

Hiç yorum yok: